Samorządowcy Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 złożyli do Senatu Rzeczpospolitej Polskiej petycję dotyczącą wprowadzenia do ustawy o żegludze śródlądowej wymogów w zakresie ochrony środowiska. Dotyczy ona miedzy innymi obowiązku plombowania zaworów umożliwiających niekontrolowany spust ścieków ze statku do akwenu oraz obowiązku posiadania stale na statku potwierdzeń zdania ścieków do portowych urządzeń odbiorczych.

30 sierpnia br. Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 złożyło do Kancelarii Senatu petycję mającą na celu doprecyzowanie przepisów dotyczących zanieczyszczania śródlądowych dróg wodnych. Obecne zapisy Ustawy o żegludze śródlądowej z 200 roku oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków z 2003 roku nie pozwalają na skuteczną ochronę jezior, rzek i kanałów przed zanieczyszczeniami z jachtów.

Wniosek dotyczy zmian i wprowadzenia obowiązku plombowania zaworów umożliwiających niekontrolowany zrzut ścieków ze statku do wody oraz w zakresie obowiązku książki kontrolnej ścieków (lub pokwitowań dotyczących zdania ścieków do portowych urządzeń odbiorczych), która znajdować się musi stale na statku. Zakłada on także wprowadzenie odpowiedzialności armatora statku za nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie ww książki kontrolnej oraz za naruszenie plomb.

W aktualnym stanie prawnym jedyna sprawozdawczość, która ciąży na armatorach, obejmuje statki z silnikiem spalinowym, używające oleju napędowego (z wyjątkiem statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych i sportowych o długości mniejszej niż 20 m). W ramach tej sprawozdawczości, na armatorów nałożony został jedynie obowiązek prowadzenia książek kontrolnych (zużytego) oleju napędowego. Armatorzy oraz użytkownicy przekazujący ścieki do punktów przyjęcia nie podlegają żadnym obowiązkom, w przeciwieństwie do podmiotów zarządzających punktami przyjęcia, które muszą podpisać umowę z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym na odprowadzenie ścieków.

Dodatkowo, w petycji, zaproponowano między innymi zmianę definicji „odpadów statkowych”, rozdzielenie definicji ścieków i odpadów komunalnych powstały na statku i tym samym rozróżnienie postępowania ze ściekami i odpadami komunalnymi powstałymi na statku.

Pełną treść petycji można przeczytać tutaj.

Petycja jest związana bezpośrednio z zaangażowaniem lokalnych samorządów w tworzenie powszechnego i dostępnego systemu poboru ścieków z jachtów pływających na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Projekt, który ma być współfinansowany ze środków programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027, zakłada przygotowanie i udostępnienie 60 punktów poboru ścieków i przesyłu ich do gminnych systemów oczyszczania. Punkty poboru mają być rozmieszczone w taki sposób aby jednocześnie miały szansę na obsługę jak największej liczby jednostek pływających i zapewniały równomierny dostęp na całym szlaku wodnym.

Petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Petycji. Informacje o pracach Komisji są udostępniane na senackiej stronie internetowej (nr petycji: P11-117/24).